حساب من

کافکا و سوپ سیب زمینی

کافکا در چشمهای ماهی نگاه کرد و گفت حالا حداقل می‌توانم با آرامش به تو نگاه کنم. من دیگر تو را نمی‌خورم.»

 

 

تقریبا همه ما با جریان گیاهخواری کافکا آشنا هستیم؛ در حکایتی از دوست و زندگی‌نامه‌نویس او، «ماکس برود»، کافکا با افتخار رژیم غذایی جدید خود را با یک ماهی در آکواریوم برلین مطرح کرده بود: «حالا حداقل می‌توانم با آرامش به تو نگاه کنم. من دیگر تو را نمی‌خورم.» اما اگر فکر می‌کنید کافکا به دلایل اخلاقی از خوردن گوشت اجتناب کرده است، دوباره فکر کنید. همه‌اش یک مد بوده! درست مثل ما وقتی هر ژانویه در مجلات و سایت‌ها به ما گفته می‌شود که زمان «پالئو؛ غارنشینی (رژیم غذایی غارنشینی)» فرا رسیده یا وقت رژیم غذایی ساحل جنوبی است. این یک مد آشپزخانه‌ای است که برای قرن ها وجود داشته – و فرانتس کافکا از گرفتاران اولیه آن بود.

برود در ادامه می‌گوید: «نگرش فرانتس به سمت «روش‌های سلامت طبیعی»  یکی از علاقه‌مندی‌های شدید او بود، و گیاه‌خواری تنها گرایشی نبود که کافکا را تحت تأثیر قرار داده. او هم‌چنین طرفدار «فلچریسم ؛ تکنیک غذایی هوراس فلچر» بود، یک دیوانه بازی انگلیسی که از قرن بیستم و با قانون جویدن هر یک لقمه غذا 32 بار قبل از بلعیدن شروع شد. من حتی سال‌ها بعد در قسمتی از مجموعه Sex and city 100” همین رژیم را دیدم و فهمیدم که برخی رژیم‌های غذایی واقعاً هرگز از بین نمی‌روند.

اما کافکا از خوراکی‌های محبوبش لذت می‌برد، مخصوصا توت‌فرنگی و گیلاس، حتی قبل از خوردن آن‌ها را بو می‌کرد. معشوقه کافکا، دورا دیامانت،گفته: «او چقدر از خوردن موز لذت می‌برد!».  و برود: «اگر چه او یک طرفدار منع مشروبات الکلی و گیاهخوار بود، اما می دانست که چگونه آبجو، شراب و گوشت لذت ببرد.» کافکای فوق العاده حتی «گاهی نوشیدنی‌ها را بو می‌کشید و عطر آن ها را می‌ستود.»

کافکا و دیامانت آرزو داشتند با هم به اسرائیل سفر کنند و یک رستوران باز کنند. دیامانت در آشپزخانه، کافکا در پیشخوان. آنها هرگز در نامه های خود مشخص نکردند که چه نوع رستورانی ممکن است باشد. اما حداقل من برای استیک به آنجا نخواهم رفت!

پس از جنگ جهانی اول، کافکا در فکر کشت سیب زمینی بودپدربزرگش یک قصاب بوده است، اما مشخصاً کافکا قرار نبود این مسیر را طی کند. او در نهایت به تولید کتاب مشغول شد اما آثارش هم با روش آشپزی زادگاهش، پراگ آمیخته شده‌اند.

 

سوپ در سراسر داستان‌ها و خاطرات کافکا حضور دارد: سوپ نخود، گولاش (خوراکی از گوشت گاو یا گوساله و پیاز و سبزی)، حتی سوپ میوه. چشمگیر‌ترین تصویر از خاطرات کافکا می‌آید، جایی که ماکس برود روی زمین نشسته و «در حال خوردن سوپ سیب‌زمینی غلیظی است که سیب‌زمینی‌ها مانند توپ‌های بزرگ در آن چشمک می‌زنند».

حالا پختن این خوراکی ویژه را به کافکا بسپارید تا چیزی به همین اندازه گرم و شفابخش درست کند؛

مواد لازم برای پختن سوپ سیب زمینی کافکایی:

2 سر سیر، لایه های بیرونی پوست کنده شده

2  قاشق سوپ‌خوری کره (یا روغن زیتون، برای کسی که گیاه‌خوار است)

1 عدد پیاز زرد کوچک خرد شده

1 قاشق سوپ‌خوری آرد

2 فنجان قارچ (من از قارچ با کلاهک سفید استفاده کردم، اما قارچ دکمه ای هم خوب است)

6 فنجان عصاره سبزیجات

3 تا 4 هویج، خرد شده

2  عدد تره فرنگی (قسمتهای سفید و سبز روشن)، خرد شده

یک و نیم فنجان سیب زمینی‌های کوچک

1 قاشق سوپ‌خوری دانه زیره سیاه

نصف قاشق چای‌خوری پونه کوهی خشک

نصف قاشق چای‌خوری نمک

فلفل تازه آسیاب شده

مراحل پخت:

  1. فر را از قبل تا دمای 350 درجه فارنهایت گرم کنید. قسمت بالای سر هر سیر را برش بزنید و روغن بپاشید. هر دو سر را در فویل بپیچید و 45 دقیقه بپزد. اجازه دهید خنک شود، سپس له کنید یا حبه های برشته شده را در ظرفی کوچک بریزید و کنار بگذارید.
  2. کره را در یک قابلمه بزرگ روی حرارت متوسط ​​گرم کنید. پیاز را اضافه کنید و 2 دقیقه تفت دهید، سپس آرد را اضافه کنید و هم بزنید تا کمی قهوه ای شود، 2 دقیقه دیگر. قارچ ها را اضافه کنید و تفت دهید تا نرم شوند.
  3. عصاره، هویج، تره فرنگی، سیب زمینی، زیره سیاه، پونه کوهی و نمک را اضافه کنید. رُب سیر کبابی شده را اضافه کنید. هم بزنید، سپس به جوش بیاورید. حرارت را کم کنید و 30 دقیقه یا تا زمانی که سیب زمینی ها نرم شوند بجوشانید. برای طعم دادن، با اضافه کردن نمک و فلفل آن را مزه دار کنید.

سوپ سیب زمینی کافکا آماده است، نوش جان!

 

 

 

 

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد کنید


    آخرین مطالب آرتیکال

    یه نوشته فرضی

    میوز و “اراده ملت”

    نگاهی به آخرین آلبوم گروه راک میوز     درمیان انبوهی از سبک های موسیقی نوازدگان موسیقی راک انگلیس با مسائل بد و شومی از تغییرات اقلیمی تا لیز تراس، عضوی از پارلمان انگلیس،  روبه رو می‌شوند. مت بلامی از اعضای میوز، سال‌ها درحال نوشتن ترانه‌هایی درباره آوار شهری درآینده نزدیک بوده و به نظر […]

    مطالعه بیشتر
    یه نوشته فرضی

    آخرین کلمات

    شعری از ریتا داو   نمی‌خواهم با شعری خاموش شوم کلام درحال جوش و خروش است خورشید نعره سر می دهد چرا ماه آه می کشد چرا نه نمی‌خواهم در بالین بمیرم کلامی به راه ناثواب رفته جهانی خودش را به جوش و خروش می‌اندازد غم اندوهی سنگین از رویاها مرگ را درکشت زار ملاقات […]

    مطالعه بیشتر
    یه نوشته فرضی

    برونته‌ها، کتاب خواندن و پودینگ سیب

    تقسیم کار، آشپزی و کیکی خوشمزه در آشپزخانه برونته‌ها!   در دنیای امروز یکی از چالش‌های هم‌خانه‌دارها تقسیم کار است؛ ما چطور تمام این کارهای مربوط به خانه داری را تقسیم می کنیم؟ چه کسی ظرف ها می‌شوید؟ چه کسی آشغال ها را بیرون می برد؟ آیا من می‌توانم غذاهای مانده دریخچال بخورم؟ بر حسب […]

    مطالعه بیشتر
    آبجکت استودیو تعداد محصولات : 0
    آسودا تعداد محصولات : 4
    استودیو سبز تعداد محصولات : 7
    اُلد ایران استوری تعداد محصولات : 17
    اوما استودیو تعداد محصولات : 6
    بَفد تعداد محصولات : 2
    بُن/basenotes تعداد محصولات : 13
    ترانه زاهدی تعداد محصولات : 4
    چیکانتیک تعداد محصولات : 14
    دیپارا تعداد محصولات : 6
    رِدکیتسونه تعداد محصولات : 19
    زی هوم تعداد محصولات : 5
    ساهی تعداد محصولات : 32
    سپیدار تعداد محصولات : 5
    سَنو تعداد محصولات : 10
    صحاف تعداد محصولات : 7
    صَد | ۱۰۰ تعداد محصولات : 16
    فوج | FOJ تعداد محصولات : 20
    کای تعداد محصولات : 13
    کلاف تعداد محصولات : 7
    مردمک تعداد محصولات : 2
    مَسینا تعداد محصولات : 0
    مهروز تعداد محصولات : 23
    موزه تعداد محصولات : 5
    هاگ استودیو تعداد محصولات : 10
    یوما تعداد محصولات : 22
    به دنبال چه چیزی هستی؟
    back to top
    ۱۴۰۲© - تمامی حقوق متعلق برای آرتیکال است.
    طراحی شده در کدکیت